2009. november 2., hétfő

A halál jele (Memories of Murder - 2003)




2003 nagy év volt a koreai film szempontjából. Rengeteg nagyon jó, nagyhatású alkotáskészült, több a rendezők legfontosabbjai közé tartozik. Csak hogy pár ismertebbet írjak:
Oldboy (no comment), Két nővér (az egyik legjobb pszichothriller). Maradva a thriller-horror vonalon: The Uninvited, The Good Lawyer's Wife, Into the Mirror (a Tükrök eredetije).
A felsorolt filmek nagy része a műfaj legjobbja, mégis kiemelkedik egy közülük: A halál jele (hogy ez a magyar cím hogy jött ki a Memories of Murder lefordításából, nem tudom).
A film egy megtörtént eseményt dolgoz fel: egy vidéki sorozatgyilkosság utáni nyomozást mesél el.


Aki azt várja, hogy egy szokásos Hetedik-féle thriller lesz, az nagyot fog csalódni. Az alapszituáción kívül szinte semmi sem köti ezt a filmet a műfajhoz. Itt az izgalom nem a rengeteg üldözés, a hátrahagyott rituális jelek összerakásából ered (ez nem jelenti azt, hogy ezek nincsenek jelen a filmben, csak nem ezen van a hangsúly).
Realista módon követhetjük a nyomozás nehézségeit a fontos és lényegtelen nyomok közti válogatást, a kétségbeesett várakozást és tehetetlenséget, az egyre szövevényesebb ügy mögötti társadalmi-politikai nyomást. Ezekkel az eszközökkel a film elkerüli, hogy beálljon a sorozatgyilkos-filmek halmazába. Aki pedig fergeteges csattanókat és fordulatok vár a filmtől, az is csalódni fog valamennyire.
A film realista és rendhagyó volta ellenére sem unalmas. Izgalom van benne, csak nem olyan formában, mint ahogyan ezt megszokhattuk.
Talán nem kell mondanom, a film hangulata magával ragadó, pörgő és elgondolkodtató, profi rendezéssel és nagyon ötletes képekkel.


Érzésem szerint ha ez a film egy másik országban készül el (mondjuk USA), már rég mindenki által ismert lenne (csodálkozom, hogy még nincs remake-je), de aki kihagyta, vagy eddig nem ismerte, az pótolhatja. Megéri.

verdeleth

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése